קבוצת רכישה – סיכונים אפשריים

078A7246

קבוצת רכישה הינה התארגנות של מספר אנשים פרטיים במטרה להקים יחד מבנה בעלויות מופחתות לעומת עלות רכישת נכס שווה ערך מקבלן או מיזם. במסגרת ההתארגנות הקבוצה רוכשת במשותף קרקע לבנייה ושוכרת בעצמה את בעלי המקצוע הדרושים לשם הקמת המבנה.

הניסיון מלמד שבמקרים רבים חברי קבוצת הרכישה יוצאים מתוסכלים מהמהלך ואף מופסדים כספית, מאחר והוא טומן בחובו מספר חסרונות שלא תמיד היו מודעים אליהם, לפני שהצטרפו לקבוצה. יחד עם זאת, קבוצות רכישה רבות כן מצליחות לממש את פוטנציאל הרווח הגלום בהן, ולחסוך לחבריהן עלויות משמעותיות באין הוצאות שיווק ופערי רווח ליזם.

אז מהם החסרונות והסיכונים בקבוצת רכישה?

  • במרבית קבוצות הרכישה, ישנו פער משמעותי בין מחיר הדירה שהוצג לרוכש, בעת ההתקשרות, למחיר הסופי שישלם בסופו של דבר. פערים אלו נובעים לרוב בשל ריבוי ההוצאות הבלתי צפויות, המאפיינות את קבוצות הרכישה, ובהן כאלו הנובעות ישירות מדחייה ממושכת של מועד התחלת הבנייה.
  • ברוב קבוצות הרכישה, מועד אכלוס הדירות הינו מועד משוער בלבד, הנדחה פעמים רבות בשל מגוון סיבות, לתקופות שעלולות להתמשך לשנים רבות.
  • מאחר וחברי הקבוצה ומארגניה אינם בקיאים ואינם מנוסים בתחום הבנייה, הדבר מוביל פעמים רבות לעיכובים בהתקדמות הפרויקט, להוצאות בלתי צפויות ולאיכות ירודה יותר של ביצוע.
  • כמו בכל קבוצה צצים לאורך הדרך ויכוחים ועימותים והם עלולים להביא לעיכובים בפרויקט.
  • מאחר וחברי הקבוצה רוכשים קרקע ולא דירה, חוק המכר, שנחקק במטרה להגן על הצרכנים מהיזמים והקבלנים, אינו מעניק להם הגנה.
  • רוב קבוצות הרכישה מתקשרות לבנק מסחרי הנותן להן לווי והוא בודק ומאשר את זהותם של חברי הקבוצה ויכולתם לעמוד בתשלומים. מאחר וכשמדובר בקבוצת אנשים, תהליך האישור הינו ארוך ומורכב, לעיתים חל בינתיים שינוי במצבם הכלכלי של החברים, והדבר עלול להוביל להוצאתם מהקבוצה, ולגרור עיכובים בפרויקט ושינוי בתמהיל ההוצאות.

לסיכום, במידה אתם מעוניינים להיכנס לקבוצת רכישה מומלץ ורצוי להיוועץ בעו"ד מטעמכם, אשר לא רק יבדוק עבורכם את מערכת ההסכמים עליה אתם נדרשים לחתום במסגרת העסקה, אלא גם, יחשוף בפניכם מהם הסיכונים הכרוכים בעסקה מסוג זה והכל, על מנת שיהיה בידכם לקבל החלטה מושכלת לאחר שהבנתם לעומק את מהות העסקה.

האמור במאמר לעיל אינו מהווה ייעוץ כלשהו, לא ממצה ואינו חסין מטעויות. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום הספציפי ו/או עם כל בעל מקצוע רלוונטי אחר בטרם נקיטת כל פעולה.

גלילה למעלה דילוג לתוכן